Sunday, January 10, 2010

Jom Borak...

Sila-sila, jangan malu...

48 comments:

  1. test suara....leh dengor ker...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. jangan test...kena layan...

    ReplyDelete
  4. as,salam, blog ok,cantik, menarik,very fantastik macam mr bombastik...syabas

    ReplyDelete
  5. ahlinya tak ramai lagi....tunggu....

    faizul

    ReplyDelete
  6. Ujang, kalo nko baca maknanya aku test suara nko la...

    ReplyDelete
  7. kepada En. Azizi, senarai nama tu mmg nak dimasukkan, tapi tak sempat lagi, tq sbb ingatkan, nnt saya masukkan.

    ReplyDelete
  8. blog ni tak siap sepenuhnya lagi, baru tempel-tempel je. dari masa ke semasa akan berubah, tp dr satu masa ke satu masa tu tak tau berapa lama...

    ReplyDelete
  9. kepada yang nak menulis dalam blog ni, blh la tulis nama, no umah atau terus register sbg follower supaya kengkwn lain blh kenal mengenal siapa sipenulisnya... (siapa setuju angkat tangan)

    ReplyDelete
  10. terima kasih jugak la kpd yg sudi mencoret di dalam ini blog, byk yg blh dimanfaatkan jika blog ini digunakan sepenuhnya...

    ReplyDelete
  11. angkat tangan je...jangan angkat kain lak...haru nanti satu taman...

    ReplyDelete
  12. kalau hujan takpe angkat kain, kalau tak hujan jangan... :)

    ReplyDelete
  13. tompang lalu...4 April nih ader mesyuarat erk??Datang jgn tak datang..

    ReplyDelete
  14. Geng Simpang Empat

    ReplyDelete
  15. Terima kasih kpd kaum wanita Tmn Ambar kerana mengadakan majlis bacaan Yassin & Tahlil, harus dikekalkan.

    ReplyDelete
  16. InsyaAllah, hendaklah jemaah ber Istiqomah untuk mengekalkannya.

    ReplyDelete
  17. Apa yg "cam xbest je" tu, blh kongsi sama-sama...

    ReplyDelete
  18. Sekadar menyatakan perasaan hati...Kenapa sekarang nie apabila berlaku sesuatu perkara samada melibatkan tahlil, kecurian, kenduri, kemalangan dan sebagainya, hanya AJK tertentu sahaja yang tahu sedangkan ada sebilangan penduduk yang lain langsung tiada berita. Kita hasus ingat, penduduk setaman susah senag bersama dan orang yang kita lihat tidak terlibat dalam sebarang aktiviti ada hak mereka untuk tahu berkaitan peristiwa yang berlaku...Jangan hanya kerana terlalu taksub untuk dikenali ramai, maka golongan yang sedia terpinggir nie dipinggirkan terus. Mereka inilah yang akhirnya nanti akan membantu kita apabila ada masalah kelak....

    ReplyDelete
  19. Kalau nak hidup berjiran mesti memahami hati dan perasaan sesama jiran...Sekurangnya fahami hati manusia sendiri..Jangan hanya tahu mengutuk dan mencari keburukan ornag lain...Apa salahnya diajak jiran yang kita nampak keburukannya untuk turut serta dalam jemaah AJK...Bukan hanya AJK tertentu sahaja....Ingat, tuan mengutip duit yuran dari semua dan sepatutnya setiap apa perancangan adalah dalam pengetahuan semua penduduk tanpa mengira mereka ambil tahu atau tidak...Jangan hanya memilih 'Bulu'....

    ReplyDelete
  20. Terima kasih kerana sudi menyatakan perasaan hati dan memberi teguran yang saya fikir ianya membina.

    Saya mengalu-alukan kepada sesiapa yang lain yang rasa ada perasaan yang terpendam boleh diluahkan di dalam blog ini.

    Saya berharap kita semua dapat berfikiran terbuka samada yang menegur atau yang ditegur atau yang kena tegur balik.

    Dan saya juga berharap teguran itu hendaklah membina dan tidak melebihi had yang mana ianya akan menunjukan penduduk Taman Ambar ini adalah sebuah kejiranan yang matang.

    ReplyDelete
  21. Assalamu ‘alaikum dan Salam 1Malaysia.

    Sistem penyampaian adalah salah satu perkara yang perlu ditangani seperti untuk memaklumkan tahlil, kecurian, kenduri, kemalangan dan sebagainya dengan cepat. Rasanya ianya akan dapat diatasi apabila surau di taman kita ni siap kelak.

    Jadi apabila surau siap kelak makluman akan menjadi lebih mudah dan cepat dengan membuat announcement atau pasang cd mengaji dan secara automatik kita akan tahu ada yang meninggal dunia atau ada sesuatu perkara berlaku. Juga makluman secara bertulis dipapan kenyataan (nak hantar sms kat semua penduduk saya tak mampu bang/kak).

    Apabila berlaku sesuatu kematian contohnya, jiran yang terdekat atau mana-mana nombor yang dlm simpanan waris pasti akan dihubungi dahulu bagi menguruskan jenazah.

    Jadi kepada sesiapa yang ternampak masa nak keluar rumah atau terdengar ada kematian segera pergi ke rumah tersebut tanpa perlu diundang untuk mendoakan arwah atau menguruskan jenazah. Kita tak boleh nak tunggu waris datang menjemput kerana mereka sedang bersedih dan banyak perkara lain yang hendak diuruskan.

    Tahlil pula di luar bidang kuasa sesiapa terutama AJK kecuali waris yang lebih berhak untuk menjemput seramai mana jemputan atau mana-mana jemputan. Kenduri akan di buat jika ada kemampuan dan mengikut kemampuan. Tetapi untuk datang mengucapkan takziah dan berdoa pasti diterima walaupun tanpa diundang. Ianya pasti berbeza dengan kenduri kahwin, tak boleh datang nak mkn kenduri tanpa undangan.

    Saya mengingatkan diri saya dan sesiapa yang membaca.

    ReplyDelete
  22. Hidup berjiran ni memang kena hidup bagaikan keluarga, susah senang kena ambil tahu dan saya setuju dengan tulisan saudara mesti memahami hati dan perasaan sesama jiran.

    Saya berharap saudara adalah salah seorang daripada ramai-ramai yang kerap datang dalam apa jua aktiviti yang diadakan apabila surat telah diedarkan bagi sesuatu aktiviti seperti gotong-royong, surau sementara, perjumpaan persatuan dan lain-lain. Jika itu berlaku, saya pasti saudara dah berkenalan dengan ramai jiran dan bergelak ketawa bersama. Kerana hubungan silaturrahim adalah antara tujuan utama aktiviti tersebut diadakan. Tiada perbezaan jawatan ketika gotong-royong kerana semua orang mengutip sampah dan menebang pokok.

    Papan kenyataan belum siap kerana surau masih dlm pembinaan, untuk makluman semua yang membaca, memang benar yuran dikutip drpd ahli persatuan yang berdaftar kerana itu termaktub di dlm perlembagaan persatuan yg saya juga akan letakkan di papan kenyataan surau kelak bg membolehkan individu tersebut mendapat manfaat yg diperolehi drpd persatuan. Duit persatuan masih belum digunakan untuk apa-apa aktiviti kecuali spt membeli buku resit bg tujuan kutipan yuran dan sticker kenderaan. Hampir semua kos aktiviti sblm ini adalah sumbangan drpd Majlis Perbandaran Sepang, Kedai seperti hamper/air mineral, penduduk seperti pot luck dan kutipan/sumbangan wang poket AJK.

    Tidak terfikir kami untuk membezakan antara AJK dan bukan AJK. Mari kita perhatikan ramai kawan-kawan kita yang bukan AJK tapi bebas berkawan dgn sesiapa shj kerana dalam berkawan tiada istilah AJK tetapi jiran tetangga. Ini kerana tiada sesiapa pun yang perlu berbangga dgn jawatan AJK kerana ini adalah kerja amal yang jgn ditanya apa habuannya kerana mmg tiada. Dan saya pasti ada yg masih belum kenal semua AJK yang dilantik tetapi ada yang bukan AJK lebih dikenali lagi.

    Saya harap sedikit penjelasan ini dapat merungkai tulisan saudara dan semoga silaturrahim semua penduduk di kejiranan Taman Ambar akan lebih tererat lagi dan aman bahagia.

    Yang Baik dan Sempurna itu hanya Allah swt dan Yang Buruk itu mmg dari kelemahan saya sendiri.

    Terima kasih di atas komen yang diberikan.
    Mohon berikan tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. AlhamduLillah...

    Begitulah ketentuan Allah setelah doa penduduk Taman Ambar dimakbulkan.
    Tanggungjawab kita penduduk Taman Ambar akan menjadi lebih besar selain mendirikan tempat ibadah iaitu mengimarahkan surau tersebut.

    Saya berharap kita semua ikhlas dalam menghidupkan surau seperti berjemaah, azan, tugas imam/bilal/siak dll. Ini kerana senarai dalam kertas yang didaftarkan adalah untuk tujuan black n white serta rujukan JAIS tapi apabila semua penduduk memainkan peranan dan merebut peluang mendapatkan pahala tugas di atas, semoga Allah membalas niat yang ikhlas, apabila bersatu tugas ini akan menjadi mudah dan ringan.

    Saya mengingatkan diri saya dan sesiapa yang membaca.

    ReplyDelete
  25. Saya sangat-sangat lah setujunya kita menjaga kebersihan dan kesejahteraan persekitaran Taman Ambar ini. Cerita jangka panjang, tak salah target kita untuk masuk pertandingan Taman Perumahan Tercantik/terbersih yang telah pun dianjurkan oleh Majlis Perbandaran Sepang.

    ReplyDelete
  26. Sebenarnya saya nak mencari sukarelawan dikalangan kita penduduk Taman Ambar untuk membantu saya mengupdate blog, mencari isu, mengambil gambar setiap aktiviti setakat yang mampu hadir (mesti ada kamera sendiri) dan lain-lain, bak kata org kampung saya 'backup each others'. Yang pasti dia mesti penduduk Taman Ambar dan jika berpindah terpaksa ditarik semula akses mengemaskini blog Taman Ambar tersebut.

    Sekarang kita ada 3 blog dan rasanya 2 je yang perlu dikemaskini iaitu PPTA dan Surau, maybe next time jadi 3 iaitu Rukun Tetangga.
    So maybe saya perlukan 1-3 org untuk membantu tugasan di atas dan juga 1-3 orang itu akan menjaga sorang satu blog. Bila ramai yang terlibat, maka banyak idea lagi untuk memajukan blog kita. Still kita gunakan konsep org kampung saya 'backup each others'.

    Mohon kepada sesiapa yang berminat untuk melapor diri di sini.
    Atau sesiapa yang ada idea lain...

    ReplyDelete
  27. banyak nye komen....dah lama tak jenguk blog

    ReplyDelete
  28. halllluuuuusssssssss kerja tangan nyeee.....
    shah

    ReplyDelete
  29. all for one and one for all, aim for higher cheers'''
    shah

    ReplyDelete
  30. ahli corner seumur hidup dah bersuara nampaknya...

    halluussss lagi rambut ku, ramping kannnn...

    -MatDom-

    ReplyDelete
  31. salam,,,senyap jee nii....

    ReplyDelete
  32. salam,,

    mane post gambar surau baru kite...

    shah

    ReplyDelete
  33. post gambar ada di
    http://assyakirin-tamanambar.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. atau ke Facebook Taman Ambar ...

    ReplyDelete
  35. ASSALAMUALAIKUM WBT....
    sye adalah bakal jiran baru di taman ambar...Insya Allah lepas raya t kami akn berpindah ke situ..terima kasih...

    ReplyDelete
  36. W'salam.
    Ahlan Wasahlan.

    Selamat berpindah ke rumah baru dan dialu-alukan ...
    Jangan segan nak bertanya atau minta bantuan jiran sebelah menyebelah ...

    for further information about taman ambar, please surf:
    - krt-tamanambar.blogspot.com
    - ppta-tamanambar.blogspot.com
    - assyakirin-tamanambar.blogspot.com

    ReplyDelete
  37. admin blog ni sape ye?..pakcik mane?or makcik?...saya ni pnduduk taman ambar..budak pkai spek yg jarang kluar rumah..haha..uma no 83..

    ReplyDelete
  38. Good Boy, so gentlemen ... pakcik ni yg selalu kalau buat surat/memo nama ada kat bawah tu :)

    xpe dik Asyraf, jarang keluar rumah pasal study kan ... make sure kalau keluar rumah tu buat mende yang bermanfaat ...

    follow jer program/aktiviti yg ada kat Taman Ambar, boleh release skit ... :)

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum..nak tanya jumlah pili bomba kat taman ambar ada brapa...

    ReplyDelete
  40. Wsalam, saya rasa ada 3 jumlah pili bomba di taman ambar ni..

    ReplyDelete
  41. lee
    March 9, 2022 at 8:18 AM
    马华鹅唛(DATUK YIP KUM FOOK, MCA CHAIRMAN GOMBAK)
    你是SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE 菩提佛寺的主席:No: -19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur。很多情况发生:

    1)举报警方有关贼偷收据,货车丢失,使用 “恶棍” 打和尚,踢和尚出庙............
    2)作为佛寺主席, 必须表现良好,但在马来西亚佛教界,你的名字是非常糟糕的。吃佛寺的钱,骗女人的钱和破坏人家的家庭........这是非常尴尬的

    我们希望你规划下台

    By Dr. Chew

    ReplyDelete